Özel Eğitime İhtiyacı Olan Bireylerin Eğitim Sürecinde Yaşadığı Sorunların Öğretmen ve Veli Algılarına Göre İncelenmesi
Önsöz
Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim sürecinde yaşadığı sorunların öğretmen ve veli algılarına göre incelenmesini hedefleyen bu araştırmanın yapılması ve tamamlanması sürecinde gece gündüz demeden bize destek veren, eğitimin ve öğretmenin ne kadar kutsal değerler olduğunu bize tekrar tekrar hatırlatan kıymetli meslektaşlarıma sonsuz teşekkürlerimi sunarım.
Serhat Tolga GÜLTEKİN
Editör
Özel gereksinimli çocukların eğitiminde özel eğitim öğretmenleri kadar ebeveynlerin de eğitim içerisinde yer alması dünyadaki birçok ülkenin ve Türkiye'nin de yasalarında desteklenen bir konudur. Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin eğitiminin nitelikli olmasında, temel yaşam becerileri kazanabilmesinde, topluma aktif bir üye olarak katılabilmesinde öğretmenler kadar ailelerin rolleri de önemli bir noktada bulunmaktadır. Yapılan bu araştırma özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim sürecinde yaşadığı sorunların öğretmen ve veli algılarına göre incelenmesi ve değerlendirilmesi amacı ile yapılmaktadır. Yapılan bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modeli kullanılmaktadır. Örneklem seçiminde gelişigüzel örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu 16 özel eğitim öğretmeni 15 veli olmak üzere 31 kişiden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında altı sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Katılımcılardan gerekli görüşler elde edildikten sonra tema ve kodlara ayrılarak içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda özel eğitim sürecinde öğretmenlere, velilere, öğrencilere ve okullara yönelik sorunlar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda özel eğitimde yaşanan sorunların öğretmen-veli ilişkisini hem olumlu hem olumsuz etkilediği yönünde görüşlere ulaşılmış olup olumsuz görüşlerin daha fazla olduğuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda özel eğitimde yaşanan sorunların öğretmen ve velilerin sorunlara yaklaşımını hem olumlu hem olumsuz etkileyen durumlar olduğu sonucuna ulaşılmış olup olumsuz görüşlerin daha fazla olduğuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda özel eğitimde yaşanan zorluklar karşısında öğretmenlere yönelik yöntemler ve velilere yönelik yöntemler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda özel eğitimde yaşanan sorunların çözümü için öğretmenlere, velilere, MEB’e, rehberlik servisine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Editor
Serhat Tolga GÜLTEKİN
Yazarlar
Serhat Tolga GÜLTEKİN
Gülcan KARAKOÇ
Bindal GÜLTEKİN
Figen KARACA
Yayıncı: Global Academy Yayınevi
Kapak & Tasarım: Global Academy Yayınevi
ISBN Numarası: 978-625-6276-20-8
Yayın Tarihi: February 19, 2025
Doi Numarası: https://dx.doi.org/10.59740/academy.81
Bu kitabın tüm hakları Global Academy Yayınevi'ne aittir. Bu yayının hiçbir bölümü, Global Academy Yayınevi'nin yazılı izni olmadan herhangi bir biçimde veya herhangi bir yolla çoğaltılamaz, saklanamaz, sisteme alınamaz veya iletilemez. Bu yayınla ilgili olarak yetkisiz herhangi bir eylemde bulunan herhangi bir kişi, cezai kovuşturma ve tazminat davalarından sorumlu olabilir. Bu kitapta yer alan bu kitap çift kör hakem değerlendirmesinden geçmiştir.
©Copyright Şubat, 2025
Sertifika No: 64419
Adres: Konutkent 2955. cd. No: 8/6 Çankaya / Ankara / TÜRKİYE
e-mail: globalyayinlari@gmail.com
https://www.globalacademy.com.tr/